OmgevingsWeb       

OmgevingsWebOmgevingsWeb

FAQ FAQ  Doorzoek dit forum   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Erfafscheiding

Reageer Reageer
Schrijver
illegalecd Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 06 Juli 2006
Lokatie: Netherlands
Status: Offline
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote illegalecd Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Onderwerp: Erfafscheiding
    Geplaatst op: 06 Juli 2006 om 11:53

Wij wonen met plezier al gedurende 6 jaar in een koopwoning. Destijds is samen met de buren en in goed overleg een deels hoge en deels lage schutiing geplaatst - pal op de erfafscheiding.

Nu - met nieuwe buren - ontstaan er problemen. De nieuwe willen meer "vrijheid" hebben. de bestaande - reeds geplaatste schutting - is deels hoog en deels laag. De buren willen deze liever (deels) vervangen hebben door alles hoog.

Iedereen heeft recht op zijn vrijheid en plezier in zijn tuin, dus ook mijn buren. Echter deze buurman vertikt het om te overleggen. Ik heb zijn plannen tot op heden uit het buren en geruchtencircuit moeten halen. Ik heb geen idee wat hij wil gaan doen, de man heeft een communicatief probleem.

Het lijkt er op dat hij:

** De bestaande schutting (deels) wil vervangen voor alles hoog (circa 1,80 meter). Ik ben niet bereid financieel bij te dragen aan de kosten hiervoor.

OF

** Pal tegen de bestaande schutting aan - op eigen erf - een hoge schutting wil plaatsen.

Ons probleem is dat delen van de schutting waarschijnlijk veel zonlicht zullen gaan tegenhouden. Ook staan er klimplanten op de erfgrens (geplaatst in overleg met de oude voorgaande buren) welke waarschijnlijk het loodje gaan leggen bij gebrek aan (veel) zonlicht.

Wat mag wel en wat mag niet.

** Mag hij stomweg vervangen op de erfgrens zolang hij betaald?

** Mag hij pal tegen de bestaande schutting aanplaatsen of moet hij een minimale afstand houden tot de bestaande schutting op eigen terrein?

** Is hij wel of niet wettenlijk verplicht om gewoon te communiceren met zijn buren.

Veel dank voor hulp en advies

Terug naar boven
Tips

Terug naar boven
Patrick Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Patrick Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 Juli 2006 om 12:30

Wanneer hij een erfafscheiding tot 2 meter hoog plaatst, tegen de erfgrens, maar nog op zijn eigen erf blijft kan hij dit zonder problemen/overleg doen.

Maar hij kan u er wel toe verplichten mee te werken (en zelfs financieel bij te dragen) aan een erfafscheiding OP de erfgrens (dus op het hart van de scheiding, deels op uw erf, deels op zijn erf), van maximaal 2 meter hoog. Maar dit moet wel in gezamenlijk overleg.

Zie voor relevante regelgeving het Burgerlijk Wetboek: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18238

Terug naar boven
Marijke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 12 Juli 2006
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marijke Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 Juli 2006 om 19:59
Mijn buren hebben een nieuwe schutting geplaatst. Hij staat NIET op de erfafscheiding maar er direkt tegen aan, en op hun eigen grond.

Om mijn tuintje een beetje op te leuken heb ik twee lantaarntjes gekocht die ik met een schroefje in de schutting heb gehangen...   ......kreeg ik gelijk een boze  buurman aan de deur... Het is zijn schutting, staat op zijn grond en nu zit hij met 2 gaten in zijn schutting. (alsof ik een paar gaten heb geboord van 40 cm i.p.v. 3 mm!)

Mag ik dan geen gebruik maken van zijn schutting?

Moet hij zijn schutting dan ook niet aan mijn kant onderhouden?

Mag ik er (op mijn eigen grond) een andere schutting tegenaan plaatsen?

Mag ik andere buren??

Met vriendelijke groeten,

Marijke
Terug naar boven
Marijke Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 12 Juli 2006
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marijke Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 Augustus 2006 om 21:04
Niemand die mij kan helpen?
Met vriendelijke groeten,

Marijke
Terug naar boven
Danny Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Danny Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 Augustus 2006 om 18:01
Hallo Marijke,

Indien de schutting geheel op het perceel van de buurman staat, had je niet het recht om er gaten in te boren. Hoe klein dan ook.
Hij mag de schutting naar eigen inzicht onderhouden of verwaarlozen.

Indien je daar behoefte aan heb, mag je een schutting op je eigen perceel plaatsen.

Ik hoopd at je er wat aan heb.

Mvg,
Danny
Terug naar boven
klaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 07 Augustus 2006
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote klaas Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 Augustus 2006 om 11:47

Onze buren hebben de schutting( deels 2 meter hoog, naar de straatkant laag) die op de erfafscheiding staat afgebroken zonder enig overleg, om zo meer ruimte te creeren voor hun oprit.

Volgens de buurman kan hij dat doen omdat hij eigenaar is van het huis en de daarbij horende schutting.

Ongeveer zes jaar geleden is de schutting, ook zonder overleg met ons, door de vorige eigenaar opgericht en betaald. Wij hebben dat toen geaccepteerd.

Wij willen wel een schutting op de erfafscheiding.

De vraag is nu: wat kunnen wij nu het beste doen en hoe pakken we dat aan( de buurman is erg intimiderend).

MVG

Klaas

Terug naar boven
Tom Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 Augustus 2006 om 08:58

De makkelijkste manier is volgens mij gewoon zelf een schutting te zetten, maar dan niet op de erfgrens, maar ertegen. In dat geval staat de schutting geheel op uw eigen grond en heeft de buurman er niets over te zeggen.

Als de vorige schutting wel op de erfgrens stond (en dus niet ertegen op buurmans grond), was u mede-eigenaar en had de buurman hem dus niet zonder uw toestemming mogen verwijderen. Het is daarbij niet van belang of u meebetaald hebt aan de oprichting ervan (dat had de buurman overigens wel mogen verlangen). Gezien uw relatie met de buurman, zou ik er niet teveel woorden aan vuil maken, maar gewoon mijn eigen plan trekken. Ik zou e.e.a., uit beleefdheid en sociaal buurgedrag, overigens wel van tevoren kenbaar maken aan de buurman (maar niet te lang van tevoren).

Terug naar boven
Dutchmarc Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dutchmarc Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 Augustus 2006 om 16:56

Ik heb aan mijn kant van de erfgrens een lelijke deels dode conferenhaag staan. Deze haag staat dus geheel op mijn grond. De buren willen niet meewerken aan een oplossing voor deze haag bijv. vervangen door een schutting.

Mag ik deze haag zomaar weghalen? En ben ik dan ook verplicht een nieuwe afscheiding te plaatsen?

Terug naar boven
Patrick Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Patrick Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 Augustus 2006 om 13:58

Bomen staan op uw erf, dus uw eigendom. U mag er mee doen wat u wilt. Dus weghalen.

Vervolgens kunt u, in overleg, een nieuwe erfafscheiding plaatsen en u kunt uw buren zelfs verplichten hieraan mee te betalen. Lees het Burgerlijk Wetboek er maar op na.

Terug naar boven
Hanja Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hanja Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 Augustus 2006 om 09:14

Indien geplaatst op uw eigen terrein mag u de haag weghalen zonder toestemming.

Ik neem aan dat zowel u als uw buren een afscheiding gewenst achten en in dit geval adviseer ik u dan ook om in overleg te treden met uw buren om gezamelijk te beslissen over een nieuwe afscheiding.

U mag de haag weghalen en hoeft er niets voor terug te zetten, maar mij lijkt dat dit de privacy van zowel u als uw buren niet ten goede komt.

U zult echter wel overeenstemming met uw buren moeten hebben! Is er geen overeenstemming dan kunt u een evt. nieuwe afscheiding beter tegen de erfgrens (dus op eigen grond) aan plaatsen. In dit geval bent en blijft u zelf eigenaar.

Verplichten tot meebetalen geldt enkel als er tussen beide buren volledig overeenstemming is. In het geval dat je zonder overeenstemming de nieuwe erfafscheiding op de erfgrens zet hoeven de buren niet mee te betalen maar zijn wel gedeeltelijk eigenaar van de afscheiding.  

Terug naar boven
Allegonda Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Allegonda Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 Augustus 2006 om 14:17

Een jaar geleden hebben we een schuurtje op onze oprit geplaatst zodat mijn man daar zijn scootmobiel in kan zetten. Nu hebben we ons huis te koop gezet en komt de buurvrouw ineens met bezwaren tegen ons schuurtje, we hebben nooit eerder bezwaren van haar gehad en ze wist voor we met de bouw begonnen dat we een schuurtje wilden plaatsen. We zijn met de tekening van het schuurtje (tekeningen via architect) naar de gemeente gegaan waar ons werd verteld dat zolang de hoogte onder de drie meter bleef, de opp. niet meer dan 6m2 besloeg en we 60cm uit de erfgrens bleven er geen vergunning nodig was. Dat klopt want de buurvrouw kan ons niet verp[lichten het schuurtje weg te halen. Zij wil dat we het schuurtje weghalen of zij plaatst een schutting aan haar kant van de oprit hetgeen voor ons weer moeilijkheden geeft met het inrijden van het schuurtje met de scootmobiel.

Wie heeft er advies hoe we dit aan kunnen pakken?

Terug naar boven
PS Bekijk dropdown
Guest Group
Guest Group
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PS Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 Oktober 2006 om 13:26

Vraag,

Onze buren hebben sinds een aantal weken een hek op de oprit laten plaatsen. Op hun eigen grond wel te verstaan want wij wilden geen hek als afscheiding. Nu hebben wij een oprit van 9 meter lang. Het hek is vanaf de garage richting de openbare stoep 6 meter. De laatse 3 meter van de oprit staat geen hek.

Kan iemand mij vertellen (of zeggen waar ik het kan opzoeken) wat nu de erfafscheiding is van de laatste 3 meter waar geen hek staat. Is dat nu over de hele lengte van de oprit het hek of gelden hier andere regels. ???

Alvast bedankt voor het medenken

Groeten PS

Terug naar boven
Maria Bekijk dropdown
Newbie
Newbie

Lid geworden: 25 Oktober 2007
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maria Quote  ReageerBeantwoord Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 Oktober 2007 om 18:13
Wij hebben weer een ander probleem: onze buren wilden de schutting helemaal dicht maken, wilden niet overleggen (ondanks herhaalde verzoeken) en hebben nu inderdaad op eigen terrein een dichte schutting geplaatst (weg zon en uitzicht ).
Hebben onze buren nu nog iets te zeggen over de schutting die op de erfafscheiding staat? Of mogen wij die naar eigen goeddunken veranderen/afbreken etc.?

Aangepast door Maria
Terug naar boven
 Reageer Reageer
  Deel Topic   

Snel antwoord
Naam:

Bericht:
   NoFollow is applied to all links from this forum
 gebruik Forum codes
CAPTCHA beveiligingscode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Laad nieuwe code